Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Mitä fysioterapiassa tapahtuu?

Fysioterapiakäynnin perusrakenteeseen kuuluvat haastattelu, tutkiminen, hoito ja harjoitteiden ohjaus. Haastattelemalla selvittelen tilannetta, niin oireita ja niiden käyttäytymistä kuin asiakkaan kokemusta ja ajatuksia. Haastattelun perusteella suunnittelen fyysisen tutkimisen.

Tutkimisessa on fysioterapiassa tarkoitus etsiä oireiden yhteyttä liikkeeseen, tehdä liikeanalyysia unohtamatta psykososiaalista kontekstia. Tutkimusliikkeissä kiinnitetään huomiota liikkeen laatuun ja määrään sekä havannoidaan tuleeko oireita tai niihin verrannollista esille. Tarkoituksena on päästä oireiden syihin kiinni. Psykososiaalinen konteksti taas merkitsee sitä, että terapiassa huomioidaan kipuun/oireisiin liittyvät ajatukset ja tunteet sekä suhteutetaan asiat yksilöllisen elämäntäntilanteen mukaan. Ei hoideta kipeää selkää, vaan ihmistä, jolla on kipeä selkä.

Tutkimisen perusteella teen hoitoa yksilöllisesti tilanteeseen sopivilla menetelmillä. Menetelmiä ovat erilaiset nivelten ja nikamien käsittelytekniikat, lihasten käsittely, faskia-tekniikat, neuraalikudostekniikat ja rentoutustekniikat. Tutkimisen perusteella on yleensä löydetty jokin liike/testi, joka voidaan uudelleen testata hoidon jälkeen ja nähdä, onko hoito vaikuttanut haluttuun suuntaan. Tältä pohjalta on myös hyvä valita yksi-kaksi kotiharjoitetta.

Evästeet

Hyväksytkö evästeiden käytön?